Ketika Aku Sangat Rindu

Jika ada senyum yang paling indah.
aku pasti itu adalah senyum mu.

Jika air mata bisa jadi mutiara.
Aku pasti,mutiara itu tidak lebih berharga dari bening nya air mata mu ketika memanjatkan do’a untuk ku.

Jika ada Sutra yang paling lembut.
Aku pasti..
Ia tidak selembut belaian mu ketika aku di pangkuanmu.

Jika ada pukulan yang paling memberi kesan.
aku pasti.
Itu lah pukulan mu untuk mendidik ku lebih menghargai kasih mu..

Ibu…

Ayah…

Kini..senyum itu hanya sebatas dalam ingatan ku..

Lebih Lima tahun telah berlalu..tapi rasa nya baru semalam engkau berkata kepada ku.:”Kami hanya memandang,kamu yang menyandang nak!sandanglah kehidupan ini sedaya apa kamu bisa menanggung beban!itu lah kehidupan”

Adakah engkau masih “memandang” ku,Ibu dan Ayah??

Wahai Tuhan ku yang Maha Mulia penggenggam jiwa.Kuatkan lah aku untuk menahan kan kerinduan ini.Jika kerinduanku ini pada nya adalah tanda engkau tempat kan ia disisi orang orang yang beriman.Aku mohon jangan hilangkan kerinduanku ini.Jadikan aku orang yang sabar di jalan mu.Dan kumpulkan lah aku bersama keluarga ku dan orang orang yang beriman jika kau “ambil”aku kelak.

Segala puji bagi Allah yang telah memerintah ku untuk bersyukur dan berbuat baik kepada ibu dan Ayah,dan berwasiat agar Aku menyayangi mereka
berdua sebagaimana mereka telah mendidiki Aku sewaktu kecil.

Ya Allah sayangilah kedua orang tua ku. Ampuni,rahmati dan redhailah mereka.

Ya Allah ampunilah mereka dengan keampunan menyeluruh yang dapat menghapuskan dosa-dosa mereka yang lampau dan perbuatan buruk yang terus menerus mereka lakukan.

Ya Allah,berbuat baiklah kepada mereka sebanyak kebaikan mereka kepada aku setelah dilipatgandakan, dan pandanglah mereka dengan
pandangan kasih sayang sebagaimana mereka dahulu memandang Aku.

Ya Allah berilah mereka hak rububiyah-Mu yang telah mereka sia-siakan kerana sibuk mendidik Aku.
Maafkanlah segala kekurangan mereka dalam mengabdi kepada-Mu karena mengutamakan Aku.
Maafkanlah mereka atas segala dosa, maksiat dan syubahat yang mereka jalani dalam usaha menghidupi Aku.
Ya Allah berilah mereka bagian ganjaran dari ketaatan yang Engkau hidayahkan kepada ku,
kebaikan yang Engkau mudahkan bagi ku,dan taufiq yang telah mendekatkan Aku kepada-Mu.
Dan jangan bebankan kepada mereka segala dosa dan kesalahan yang Aku lakukan dan tanggungjawab yang Aku abaikan.Dan janganlah tambahkan dosa ku ke atas dosa mereka.
Berikanlah mereka rahmat yang
menerangi pembaringan mereka di kubur dan rahmat yang menimbulkan rasa aman ketika manusia merasa ketakutan saat dibangkitkan.
Jadikanlah lubang kubur mereka daripada taman- taman syurga. Jauhkan lubang kubur mereka salah
satu daripada lubang-lubang api neraka.

Ya Allah lemah lembutlah kepada mereka yang berbaring di kubur dengan kelembutan yang melebihi sikap lembut mereka kepada ku di masa hidup mereka.

Ya Allah janganlah sampaikan kepada mereka berita tentang ku yang mengecewakan mereka,dan
jangan bebankan dosa-dosa ku kepada mereka. Jangan hinakan mereka di hadapan pasukan kematian,malaikat Munkar dan Nakir dengan perbuatan-perbuatan hina dan mungkar yang ku lakukan.
Senangkanlah roh mereka dengan amal-amal ku di tempat pertemuan para arwah,ketika orang yang
soleh bergembira dengan putera-puteri mereka yang soleh. Janganlah jadikan mereka ternoda oleh perbuatan buruk ku.

Ya Allah jadikanlah aku penyejuk hati mereka pada hari berdirinya para saksi. Dan jadikanlah mereka orang-orang yang paling cemburu dengan
keberhasilan anak-anak mereka hingga Engkau kumpulkan aku,mereka dan segenap kaum muslimin di negeri kemuliaan-Mu,tempat
menetapnya rahmat-Mu,dan tempat para wali-Mu bersama orang-orang yang Engkau beri kenikmatan,
Yaitu,para nabi,shiddiqin,syuhada dan solihin,mereka itulah sebaik-baiknya teman.
Sesungguhnya Engkau Maha mengetahui..

Selawat dan salam semoga dilimpahkan Allah kepada junjungan Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat baginda.

Walhamdulillahi Rabbil `Aalamin. Amin

Tinggalkan Balasan

